19 listopada 2015r. - Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu

  • Dzień ten przypada zawsze w trzeci czwartek listopada danego roku kalendarzowego. Pomysł zrodził się w Kalifornii w 1974 roku, kiedy zaproponowano wszystkim palaczom rzucenie palenia na jeden dzień.
  • Najskuteczniejszym i jedynym znanym obecnie sposobem ograniczenia ryzyka zachorowania na raka płuca, jest rzucenie palenia. Najpoważniejszych skutków palenia tytoniu nie widać, a przecież prawie 90 proc. wszystkich przypadków zachorowań na raka płuca jest wynikiem palenia. U kobiet rak płuca jest obecnie najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci.
  • Negatywny wpływ substancji rakotwórczych na zdrowie dotyczy również tzw. palaczy biernych, czyli tych, którzy nigdy nie palili, a przebywają w środowisku zanieczyszczonym dymem tytoniowym. Palacze bierni wdychają te same trujące i rakotwórcze substancje, inna jest jedynie skala narażenia ich na zachorowanie.  Bardzo niepokoi fakt, że choć 80 proc. osób dorosłych uważa, że bierne palenie może spowodować poważne choroby u osób niepalących, prawie 50 proc. palących dorosłych przyznaje, że pali w obecności dzieci. Oznacza to, że codziennie około 4 mln dzieci ma kontakt z dymem tytoniowym.
  • Jedynym i najskuteczniejszym sposobem, aby ustrzec się przed rakiem płuca jest rzucenie palenia. Obecnie uzależnienie od tytoniu traktowane jest jak choroba, którą trzeba leczyć.

NIKOTYNA:

  • jest jednym ze składników dymu tytoniowego,
  • poraża receptory cholinergiczne N w zwojach autonomicznych,
  • powoduje krótkotrwałe przyspieszenie czynności serca i wzrost ciśnienia krwi,
  • zwiększa zużycie tlenu przez serce i powoduje zwężenie naczyń wieńcowych,
  • zwiększa zawartość dwutlenku węgla we krwi,
  • może być przyczyną bezdechu.

 

Mit nr 1: E-papieros pomaga zerwać z nikotynowym nałogiem

  • Koronnym argumentem wielbicieli puszczania "elektronicznego dymka" jest to, że to po prostu świetna terapia pozwalająca wyzwolić się z nałogu. Prawda jest trochę inna.
  • Elektroniczne fajki mogą zawierać dwukrotnie większą dawkę nikotyny niż np. popularny w terapii antynikotynowej inhalator.
  • Nawet w tych reklamowanych jako "beznikotynowe" albo "mentolowe" znajdują się spore dawki szkodliwej nikotyny.

 

Mit nr 2: E-papieros nie uzależnia

  • To, że paląc e-papierosa możemy się obejść od tej klasycznej wersji nie oznacza, że nie jesteśmy uzależnieni od nikotyny.
  • "Dymiące długopisy" zawierające nikotynę silnie uzależniają.

 

Mit nr 3: E-papieros nie powoduje problemu biernego palenia

  • Przy spalaniu tytoniu powstaje silnie rakotwórcza substancja, nitrozoamina, której szkodliwość jest bezsprzeczna.
  • Niektórzy producenci e-papierosów dodają do wkładów podobną esencję, która potem wydychana jest przez użytkownika w postaci pary wodnej.
  • Ryzyko zachorowania biernych palaczy jest mniejsze niż w przypadku papierosów, ale większe niż gdyby w ogóle pary z e-papierosa nie wdychali.

 

Mitr nr 4: E-papieros nie szkodzi zdrowiu palacza  

  • Zawiera nikotynę, więc szkodzi.
  • Lista możliwych dolegliwości jest długa, począwszy od zawrotów głowy i bólu mięśni, przez arytmię serca i nadciśnienie, skończywszy na trwałych uszkodzeniach mózgu i ataku serca.

Powody, dla których warto rzucić palenie:

  • Po 20 minutach tętno obniża się, a ciśnienie tętnicze krwi wraca do normy,
  • Po 8 godzinach poziom tlenu we krwi wzrasta, a tlenku węgla maleje,
  • Po 24 godzinach zmniejsza się ryzyko ostrego zawału mięśnia sercowego,
  • Po 2 dniach zmysły smaku i węchu zaczynają działać normalnie,
  • Po 2 tygodniach do 3 miesięcy układ krążenia ulega wzmocnieniu, polepsza się kondycja fizyczna,
  • Po 1- 9 miesiącach wydolność układu oddechowego poprawia się, ustępuje kaszel, duszności i zmęczenie,
  • Po 1 roku ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca zmniejsza się o połowę,
  • Po 5 latach zmniejsza się o połowę ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, krtani i przełyku, obniża się ryzyko udaru mózgu,
  • Po 10 latach roku ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca będzie podobne jak u osoby, która nie paliła papierosów,
  • Po 15 latach ryzyko zachorowania na raka płuc będzie podobne jak u osoby, która nigdy nie paliła,

 

Nawet najmniejsze spożycie tytoniu stanowi zagrożenie dla Twojego zdrowia!