16 listopada 2017r. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu

  1. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu obchodzony jest tradycyjnie w trzeci czwartek listopada.
  2. Idea tego Dnia narodziła się w Stanach Zjednoczonych, w Polsce obchodzony jest od 1991 roku. Tysiące palaczy starają się w tym Dniu wytrwać bez palenia, a część z nich przestaje w ogóle palić. Zarówno w Polsce jak i na świecie problem używania tytoniu występuje na bardzo dużą skalę.
  3. Dzień ten, przypadający w trzeci czwartek listopada, ma już ponad 30-letnią tradycję. Pomysł zrodził się w USA w Californii, gdzie w 1974 roku zachęcono ponad milion palaczy do odstawienia papierosów na jeden dzień. Z czasem do walki z tytoniem dołączył cały świat – zaczęły pojawiać się podobne inicjatywy, jak na przykład Dzień bez Papierosa (obchodzony 31 maja).
  4. Choć śmiertelne skutki tego nałogu są powszechnie znane, głównym problemem związanym z rzucaniem palenia jest fakt, iż papierosy zabijają powoli – palacz może nie odczuwać skutków swojego nałogu przez wiele lat. Niestety, kiedy już się pojawią, często bywa za późno. Na całym świecie tytoń zabija ponad 5 milionów osób każdego roku – w tym ponad 600 tysięcy osób, które palą biernie, wdychając dym osób palących w najbliższym otoczeniu.
  5. Dane statystyczne są alarmujące. Na całym świecie wskutek palenia tytoniu przedwcześnie umiera ok. 3,5 miliona osób, a przeciętna osoba, która wypala do 10 papierosów dziennie, skraca sobie życie o 4,5 roku.
  6. Palenie tytoniu jest przyczyną zachorowań na choroby nowotworowe, choroby układu oddechowego i krążenia. Dym papierosowy zawiera 4000 związków chemicznych, z czego około 40 jest rakotwórczych - wszystkie rodzaje papierosów (także light oraz slim) są tak samo trujące dla organizmu.
  7. Papierosy elektroniczne tzw. e–papierosy również nie są dobrą alternatywą w stosunku do papierosów tradycyjnych. Palenie ich może mieć negatywny wpływ na zdrowie ze względu na brak rzetelnych opracowań medycznych dotyczących ich szkodliwości (wartości substancji szkodliwych zawartych w e–papierosie mogą być wyższe niż w tradycyjnym papierosie).
  8. Palenie można rzucić bez względu na wiek i to będzie się opłacało:
  • 20 minut po rzuceniu palenia – spada tempo bicia serca;
  • 8 godzin po rzuceniu palenia – normuje się poziom tlenu;
  • 2 tygodnie do 3 miesięcy po rzuceniu palenia – poprawia się funkcjonowanie płuc, spada ryzyko zawału, układ krążenia ulega wzmocnieniu, polepsza się kondycja fizyczna.
  • 1 do 9 miesięcy po rzuceniu palenia – zmniejsza się kaszel i zanika brak tchu;
  • rok po rzuceniu palenia – spada o połowę ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową w porównaniu do ryzyka u osoby nadal palącej.
  •  Dlatego warto zrezygnować z palenia tytoniu. Organizm nawet po wieloletnim trwaniu   nałogu jest w stanie naprawić szkody wyrządzone przez dym tytoniowy. Układ krążenia już w kilka dni po zaprzestaniu palenia ulega poprawie, a płuca zaczynają oczyszczać się ze szkodliwych substancji.

Odstawienie papierosów jest zatem najskuteczniejszym sposobem zmniejszenia ryzyka zachorowania, a nawet przedwczesnej śmierci z powodu chorób odtytoniowych.

polecamy świetną pozycję książkową, dzięki której rzucenie palenia będzie łatwe

"Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie"   Allen Carr